'Automatyczny kierowca' w samochodach Mercedesa

www.autogaleria.pl | 20/05/2010 15:05

Mercedes jako pierwszy na świecie producent aut korzysta z pomocy 'Automatycznego kierowcy'. Krytyczne pod względem bezpieczeństwa i niemożliwe do precyzyjnego powtórzenia przez człowieka manewry wykonuje autopilot na specjalnie wydzielonym, zamkniętym terenie.

System wspomaga projektowanie, testowanie i zabezpieczanie systemów asystujących kierowcy oraz innych elementów bezpieczeństwa.

Mercedes spełnia rosnące wymagania w zakresie funkcjonalności i niezawodności działania nowych systemów asystujących kierowcy podczas jazdy, wykorzystując w uzupełnieniu sprawdzonych już metod badawczych "automatycznego kierowcę", wykonującego zaplanowane w teście
manewry na specjalnych terenach doświadczalnych. W testach uczestniczą pojazdy z produkcji seryjnej, wyposażone w "roboty" obsługujące kierownicę oraz pedały gazu i hamulca. Komputer pokładowy steruje autopilotem w taki sposób, by samochód poruszał się dokładnie według zaprogramowanego kursu
- nawet gdy w danej sytuacji uczestniczy kilka pojazdów.

Jako jedyny producent samochodów na świecie, Mercedes wykorzystuje "automatycznego kierowcę" jako dodatkowy element prób i badań. Na specjalnych terenach doświadczalnych uczestniczy on w testach, które z udziałem człowieka są niemal niemożliwe do powtórzenia, jak zmiana pasa ruchu przy zmiennych prędkościach i różnych odległościach między pojazdami, testy szczególnie ryzykowne, podczas których na przykład jeden pojazd ostro hamuje przed innym i zmusza go do gwałtownego skrętu w ostatniej chwili, czy też testy krytyczne z punktu widzenia bezpieczeństwa, w trakcie których na skrzyżowaniu pojazd wjeżdża na pas innego pojazdu, tuż przed lub bezpośrednio za nim.

Inżynierowie testujący system monitorują ze stanowiska dyspozytorskiego przebieg wszystkich zdarzeń i mogą w każdej chwili zatrzymać pojazdy. Równolegle auta kontrolują się automatycznie same i hamują natychmiast w razie stwierdzenia niezgodności. Dzięki temu test jest bezpieczny, a mimo to elastyczny: w "automatycznego kierowcę" można wyposażyć
wszystkie modele Mercedesa. Ponadto sprawdzeniu można poddać różne systemy i elementy wyposażenia służące bezpieczeństwu. Jak wiadomo, możliwości ludzkie są ograniczone - zarówno pod względem zdolności reagowania, jak i powtarzalności. W skomplikowanych systemach elektronicznych, a zwłaszcza w systemach asystujących kierowcy, zapewnienie ich niezawodnego działania musi być jednak stuprocentowe.

Dzięki precyzyjnej powtarzalności nowej metody testowane pojazdy z najwyższą dokładnością utrzymują zaplanowaną prędkość i kurs, i równie dokładnie hamują. Gdy na przykład pojazd wielokrotnie przejedzie zaplanowaną trasą, ślady pozostawione na jezdni we wszystkich przejazdach pokrywają się, odbiegając od siebie na mniej niż dwa centymetry. Przy hamowaniu w określonym miejscu punkty wszystkich manewrów hamowania znajdują się w promieniu trzech centymetrów.

Oprócz testowania systemów asystujących kierowcy podczas jazdy "automatyczny kierowca" znajdzie w przyszłości zastosowanie w testach ekstremalnych. W ich trakcie pojazd jest poddawany obciążeniom znacznie przekraczającym wartości
spotykane podczas normalnego użytkowania w ruchu drogowym
. W ten sposób uzyskuje się pewność, że na przykład poduszki powietrzne nie wybuchną przypadkowo podczas gwałtownego wjechania na podjazd czy krawężnik. Nowa metoda testowania bez udziału kierowcy eliminuje jego obciążenie fizyczne.


Zdjęcia i kolory dają ogólne wyobrażenie o produktach i mogą odbiegać od rzeczywistego wyglądu.
Zastrzega się możliwość błędów w opisach na stronie WWW.