Jedną z nowości prezentowanych przez Kia Motors na Salonie Samochodowym Chicago Auto Show 2010 będzie koncepcyjny samochód Kia Ray o napędzie hybrydowym typu plug-in. Pojazd ten stanowi doskonały przykład zastosowania nowoczesnych technologii, które umożliwiają obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin do atmosfery.
Jako następca koncepcji napędzanej ogniwami paliwowymi Kia Borrego (FCEV) oraz hybryd: Forte LPI Hybrid, benzynowej Kia cee d Hybrid oraz dieslowskiego (twin turbo) Kia Sorento Hybrid, prototypowy Ray jest odważnym połączeniem nowatorskiego designu z zaawansowaną inżynierią w formie futurystycznego czteromiejscowego sedana klasy kompaktowej zaprojektowanego na bazie platformy samochodu Kia Forte.
Kia Ray została zbudowana z materiałów lekkich oraz pochodzących z recyklingu, a w szklanym panelu dachowym umieszczono baterię sześciokątnych ogniw słonecznych, dostarczającą energii dla oświetlenia pojazdu i klimatyzacji wnętrza. Pozwala to zwiększyć zasięg jazdy do ok. 1200 kilometrów.
Już w procesie projektowania warto przewidzieć to, czego ludzie będą oczekiwać w przyszłości z perspektywy ekologii, ponieważ wszystkich obchodzi problem emisji dwutlenku węgla. powiedział Peter Schreyer, szef ds. projektowania (CDO) Kia Motors Corporation Ekologia nie wymaga dzisiaj ostentacji, tak więc Kia Ray jest realną propozycją zielonych rozwiązań dla współczesnych klientów, zainteresowanych ochroną środowiska naturalnego.
Pod względem stylistycznym elegancki i aerodynamiczny Ray wyróżnia się równymi i gładkimi powierzchniami nadwozia bez zbytnio ostrych krawędzi, opływową sylwetką oraz zaznaczonym zarysem tylnych błotników, przechodzących w podniesioną dla redukcji zawirowań powietrza linię pokrywy bagażnika.
Innowacyjne wyposażenie obejmuje m.in. dotykowy ekran sterowania funkcjami pojazdu, układ kierowniczy typu drive-by-wire, atermiczne szyby nowej generacji oraz akumulatory polimerowe litowo-jonowe elementy zwiastujące kierunki przyszłościowych technologii w pojazdach marki Kia. Jako hybryda typu plug-in Kia Ray może za jednym naładowaniem akumulatorów przejechać 80 kilometrów (50 mil) korzystając tylko z napędu elektrycznego, a przy użyciu obu systemów napędu zasięg jazdy wzrasta do 1200 km przy średnim zużyciu paliwa rzędu 1,398 l/100 km.
Nadwozie inspirowane aeronautyką
Przysadzista i zmysłowa, jednobryłowa sylwetka Kia Ray zapowiada wyraźnie lepsze właściwości aerodynamiczne niż wyższe i mniej opływowe karoserie innych pojazdów z napędem hybrydowym.
Elementem designu w stylu EcoDynamics jest szklana powłoka między zderzakiem a podszybiem okrywająca świetlne logo Kia oraz ciągnąca się aż do krawędzi tylnego okna tafla szklana szyby czołowej i dachu, dająca pasażerom poczucie otwartości i przestrzeni.
Oszklenie kabiny oraz wydłużona rufa pojazdu wpływają na poprawę ogólnej aerodynamiki, w czym swój udział także mają jednoczęściowa, gładka jak szkło zintegrowana płyta osłonowa podwozia, stosunkowo wąskie opony oraz niemal płaska powierzchnia obręczy kół. Światła główne przesuwają się nieco do tyłu, by odsłonić wloty powietrza chłodzącego w momencie startu silnika benzynowego. Z tyłu natomiast nadmiernym zawirowaniom powietrza zapobiega podnoszony przy wyższych prędkościach jazdy spojler pokrywy bagażnika w kształcie litery U .
Zamiast lusterek zewnętrznych i klamek drzwiowych na słupkach przednich przewidziano pozwalające bezpiecznie zmieniać pasy ruchu i otwierać drzwi kamery video z detektorami ruchu. Efekt aerodynamiczny tego rodzaju rozwiązań porównać można do samolotu na kołach . Otwór drzwi przednich otrzymał przemyślne wycięcie na stopy kierowcy / pasażera, które ułatwia wsiadanie do środka. Obszerne drzwi tylne zawieszono na słupkach C (czyli otwierają się pod wiatr ), by nie tylko dodać stylu, ale i zwiększyć wygodę zajmowania miejsc w drugim rzędzie kabiny.
W Kia Ray zastosowano nowe rozwiązania schładzania kabiny obejmujące m.in. powłoki nano-laminowane i glazurowane aby radykalnie ograniczyć oddziaływanie nasłonecznienia i pokazać, jak bardzo schładzanie wnętrza pojazdu zmniejsza obciążenie systemu klimatyzacji, a tym samym także i emisję dwutlenku węgla (tzw. efekt cieplarniany). W pojeździe zaparkowanym na słońcu wewnętrzny system chłodzenia wspomagany jest energią pochodzącą z dachowej baterii słonecznej.
Wnętrze pełne lekkości i przestrzeni
Aby stworzyć wrażenie czystości, a zarazem ograniczyć pochłanianie ciepła słonecznego i obciążenie klimatyzacji we wnętrzu Kia Ray zastosowano ekologiczne, pochodzące z recyklingu materiały w chłodnych odcieniach bieli. Zawieszone na progach bocznych fotele przednie i tylne wykonane są z lekkich kompozytów i elastomerów, sprawiając wrażenie pływania w przestrzeni kabiny pasażerskiej.
Przyjazne środowisku materiały wystroju wnętrza idealnie współgrają z lekkim, dotykowym ekranem sterującym obejmującym m.in. przycisk start/stop napędu oraz dwustabilny przełącznik skrzyni przekładniowej. W konsoli centralnej umieszczono zaawansowany system infotainment Kia UVO z oprogramowaniem Microsoft , umożliwiający głosowe i dotykowe zarządzanie plikami muzycznymi oraz bezprzewodowe sterowanie funkcjami telefonii komórkowej.
Kolejnym zielonym rozwiązaniem technologicznym w Kia Ray jest nowy system dźwiękowy GreenEdge marki Infinity , obejmujący m.in. głośniki o obniżonym poborze mocy, a więc i emisji ciepła przy większej skuteczności akustycznej potęgujące efekt synergii w układzie wzmacniacz - głośniki - pojazd. Oszczędność energii sięga 50% w porównaniu ze zwykłymi głośnikami Infinity, a ograniczenie wydajności niezbędnego chłodzenia pozwala zmniejszyć masę wzmacniacza mocy.
Wzorowana na heksagonalnych komórkach plastra miodu, oddychająca struktura materiałów kabiny, drzwi i foteli umożliwia skuteczne obniżenie masy własnej pojazdu. Zapewniając spójność wzorniczą wystroju jest równocześnie istotnym akcentem dekoracyjnym wnętrza. Zastosowane materiały o matowej fakturze w tym biała ekologiczna skóra są miękkie w dotyku, wytwarzając atmosferę gościnnego i spokojnego luksusu.
Napęd hybrydowy
Samochód koncepcyjny Kia Ray napędzany jest 153-konną jednostką GDI (Gasoline Direct Injection) o konstrukcji aluminiowej, skojarzoną z bezstopniową skrzynią przekładniową (CVT) i współpracującą z silnikiem elektrycznym o mocy 78 kW.
Napędzane są koła przednie, a w zależności od warunków jazdy moc pochodzi z silnika spalinowego lub elektrycznego albo z obu silników jednocześnie.
Ray wyposażony jest w oszczędzający moc silnika system sterowania alternatora oraz wskaźnik punktu zmiany biegów, zachęcający do możliwie ekonomicznej eksploatacji pojazdu, czemu sprzyja również specjalne ogumienie o niskich oporach toczenia wąskiego rozmiaru 195/50 R20 z bieżnikiem heksagonalnym.
KIA RAY PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE
Długość
4400 mm
Szerokość
1850 mm
Wysokość
1360 mm
Rozstaw osi
2700 mm
Ogumienie
195/50 R20 o niskich oporach toczenia
Silniki
Spalinowy Gamma GDI o poj. 1,4 l i mocy 153 KM /
elektryczny o mocy 78 kW
Skrzynia przekładniowa
bezstopniowa (CVT/ fixed ratio)
Akumulatory
polimerowe litowo-jonowe
Prędkośc maksymalna
175 km/h
Zużycie paliwa (tryb HEV mieszany)
ok. 3,03 l/100 km
Zużycie paliwa (tryb Plug-in HEV - elektryczny)
ok. 1,38 l/100 km
Zasięg jazdy
ok. 1200 km
Współczynnik Cd
0,25
Układ kierowniczy
elektryczny, zdalny by-wire