W ofercie polskich dilerów Mitsubishi Motors pojawił się już nowy przyjazny środowisku model o nazwie Colt ClearTec, wyposażony w pakiet rozwiązań technicznych służących obniżeniu spalania i emisji dwutlenku węgla. Auto o najniższej emisji CO2 w europejskim segmencie B (115 g/km silnik 1.1l, 119 g/km- silnik 1.3l) jest także bardziej oszczędne średnie spalanie wersji 1.1 l to 4.9 l/100 km i 5,0 l/100 km w modelu z silnikiem 1.3 l.
Colt ClearTec oferuje System Stop&Go (AS&G) układ automatycznego wyłączania i uruchamiania silnika w czasie postojów w jeździe miejskiej oraz systemy hamulcowe z rekuperacją energii, co pozwoli obniżyć emisję CO2 o ponad 10%. Modyfikacje silnika, w którym zastosowano pierścienie tłokowe o zmniejszonym nacisku, olej o niskiej lepkości oraz system inteligentnego zarządzania wydajnością alternatora o wysokiej sprawności zaowocowały zmianą kąta wyprzedzenia zapłonu i zwiększeniem stopnia sprężania co przyniosło redukcję CO2 i zmniejszenie spalania paliwa.
Zmieniono także przełożenie główne w skrzyni biegów i zastosowano w aucie opony o zmniejszonych oporach toczenia, zwiększając jednocześnie ciśnienie powietrza w oponach.
Colt ClearTec jest oferowany z benzynowymi silnikami 1.1 l. (75 KM) i 1.3 l. (95 KM) w 3 i 5-drzwiowej wersji Inform z manualną skrzynią biegów.
Colt to pierwszy model Mitsubishi z opcją ClearTec.
Pełny pakiet
Wśród opcji ClearTec, pakiet "Niskiej emisji CO2 " będzie zdecydowanie najbardziej zauważalny, ze względu na liczne technologie, wprowadzone w celu uzyskania znacznej redukcji zużycia paliwa i, co za tym stoi, emisji CO2. Pakiet ten jest dostępny zarówno dla trzycylindrowych silników 1,1 i czterocylindrowych silników 1,3 (tylko z 5-biegową manualną skrzynią biegów):
1 -System Auto Stop & Go:
Auto Stop & Go automatycznie wyłącza i ponownie uruchamia silnik podczas postoju samochodu bez potrzeby użycia kluczyka zapłonowego (np. na światłach).
W praktyce, kiedy pojazd się zatrzymuje, pedał sprzęgła jest zwolniony a dźwignia przekładni ustawiona jest w pozycji neutralnej, zapala się lampka kontrolna systemu na tablicy wskaźników i silnik wyłącza się automatycznie. Aby go ponownie uruchomić, wystarczy nacisnąć pedał sprzęgła w celu włączenia biegu.
Auto Stop & Go uaktywnia się automatycznie, kiedy kluczyk stacyjki znajduje się w pozycji "ON". System zaczyna działać w przybliżeniu po 3 minutach od pierwszego uruchomienia silnika.
Jeśli zajdzie taka potrzeba, kierowca może dezaktywować system za pomocą przycisku po lewej stronie deski rozdzielczej.
Podstawowa zasada systemu Auto Stop & Go to możliwość dostosowania się do potrzeb samochodu (np. zapotrzebowania energii) Oznacza to, że w pewnych okolicznościach silnik nie wyłączy się (kiedy temperatura na zewnątrz wynosi mniej niż 3° C, kiedy pojazd nie przekroczy prędkości 5km/h po automatycznym uruchomieniu, itp) a w innej sytuacji uruchomi się samodzielnie.
System Auto Stop & Go jest uaktywniany domyślnie, co oznacza, że za każdym razem, kiedy po jeździe przy wyłączonym Auto Stop & Go kluczyk zapłonowy zostanie ustawiony w pozycji "LOCK", system włączy się automatycznie przy następnym ustawieniu kluczyka w pozycji "START".
Całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 : od 25 % do 30 % (w zależności od modelu)
2 - Opony o niskich oporach toczenia:
Opracowane we współpracy z firmą Continental, dzięki specjalnej budowie i materiałom znacznie obniżono opory toczenia: o 28% w przypadku 15 (185/55 R15).
Jednocześnie nieznacznie podwyższono ciśnienie w oponach (+0,2 bara)
Te i inne udoskonalenia podwozia powodują, że całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 wynosi między 18 % a 33 % (w zależności od modelu)
3 - Zmienione przełożenie przekładni głównej:
Porównanie wersji zwykłej z wersją ClearTec:
silnik 1,1 l : z 4,353 na 4,158
silnik 1,3 l : z 4,158 na 3,853
Całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 : od 16 % do 26 % (w zależności od modelu)
4 - Wysokowydajny alternator z systemem Electricity Generation Control:
Przeznaczone dla Colt ClearTec urządzenie o mocy 100 A (wobec 85 A w wersjach innych niż ClearTec) umożliwia odzyskiwanie energii i ładowanie akumulatora podczas hamowania lub zwalniania.
W rezultacie,
Zwiększono pojemność alternatora, co pozwala na bardziej efektywne wytwarzanie prądu
Umożliwiono odzyskiwanie energii i ładowanie akumulatora podczas hamowania lub zwalniania
Gdy ładowanie baterii jest na pewnym końcowym etapie, zmniejsza się generowanie
prądu w celu redukcji obciążenie silnika i oszczędności paliwa.
Całkowity udział w zmiejszeniu emisji CO2 : od 11 % do 15 % (w zależności od modelu)
5 - Olej silnikowy o niskiej lepkości:
W porównaniu do podstawowych wersji modelu Colt, w ClearTec zastosowano olej klasy 0W-20 zamiast 10W-30 w celu zmniejszenia strat energii powodowanych tarciem.
Całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 : od 2 % do 3 % (w zależności od modelu)
6 - Inne zmiany silnika:
Zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu, zwiększenie stopnia sprężania,
W rezultacie dokonano odpowiednich modyfikacji wielu części silnika, np. wprowadzając solidniejsze tłoki, pierścienie tłokowe o mniejszym nacisku, irydowe świece zapłonowe,
Całkowity udział w zmniejszeniu emisji CO2 : od 10 % do 13 % (w zależności od modelu)
Podsumowując:
- System Auto Stop & Go => od 25 % do 30 %
- Opony o niskim oporze toczenia od 18 % do 33 %
- Zmienione przełożenie całkowite od 16 % do 26 %
- Wysokowydajny alternator
z systemem Electricity Generation Control od 11 % do 15 %
- Olej silnikowy o niskiej lepkości od 2 % do 3 %
- Inne zmiany silnika od 10 % do 13 %
Najczystszy
Dzięki zastosowaniu systemu AS&G oraz innych rozwiązań układu napędowego i podwozia (które spowodowały przyrost masy o jedyne 5 kg), Colt ClearTec może się pochwalić najlepszymi wynikami w segmencie B pod względem spalania paliwa (średnia w tej klasie wynosi 135 g/km), zbliżonymi do wartości typowych dla silników wysokoprężnych:
Colt Colt ClearTec
1,1 130 g/km 115 g/km
1,3 138 g/km 119 g/km
dla porównania, konkurencja Colta (silniki 1,1 l):
Toyota Yaris 1,0: 118 g/km
Opel Corsa 1,0: 134 g/km
Renault Clio 1,2: 133 g/km
VW Polo 1,2: 138 g/km
Nowe silniki benzynowe Colta emitują mniej cząstek stałych, mniej tlenków azotu i węglowodorów niż silniki Diesla.
Najbardziej oszczędny
Analogicznie, podobne porównanie można przeprowadzić w przypadku zużycia paliwa (a im mniej zużytego paliwa, tym mniej emisji ) w segmencie o średniej 5,7 l / 100 km:
Colt Colt ClearTec
1,1 5,5 l / 100 km 4,9 l / 100 km
1,3 5,8 l / 100 km 5,0 l / 100 km
dla porównania, konkurencja Colta* (z silnikiem 1,1 l):
Toyota Yaris 1,0: 5,0 l / 100 km
Opel Corsa 1,0: 5,6 l / 100 km
Renault Clio 1,2: 5,6 l / 100 km
VW Polo 1,2: 5,8 l / 100 km
Colt ClearTec jest produkowany w zakładach Mitsubishi Motors NedCar w holenderskim Born, obok innych europejskich wersji Colta. Jest już dostępny w polskich salonach Mitsubishi na indywidualne zamówienie klientów.