Seat Leon i Altea na rok 2009

http://seat.pl/wiadomosci/ | 11/03/2009 08:03

SEAT prezentuje nowego Leona i nową Alteę na 2009 rok, które właśnie wchodzą do sprzedaży na poszczególnych rynkach.

Samochody reprezentujące środkowy segment oferty hiszpańskiego producenta przeszły znaczącą transformację, obejmującą zarówno nadwozie, jak i zawartość komory silnika. Auta z nowego roku modelowego można bez trudu rozpoznać po zmienionej przedniej i tylnej części nadwozia. Odnowiono także gamę silników, wprowadzając między innymi dwa diesle z common rail, oraz uzupełniono bogatą listę wyposażenia o kolejne elementy podnoszące komfort i bezpieczeństwo.

Wraz z wprowadzeniem odnowionej linii modeli na rok 2009 dokonano unifikacji wyposażenia samochodów SEAT Leon, Altea i Altea XL. Obok znanych już poziomów wykończenia Reference, Style i Sport pojawił się jeszcze jeden. Rodzina modelu Leon powiększyła się o usportowioną wersję FR oraz nową wersję CUPRA.

Jeszcze mocniejszy charakter

Odnowiony wizerunek Leona i Altei zaznaczono szczególnie w przedniej i tylnej części nadwozia. Koncepcja strzały zastosowana po raz pierwszy w Ibizie czwartej generacji dotarła także do samochodów ze średniego przedziału oferty SEAT-a. Zachowano rozwiązania wzornicze, które przysporzyły takiej popularności obydwu modelom, wzbogacając je o kilka interesujących nowości. Eleganckie opływowe sylwetki mocniej zaznaczono geometrycznymi liniami, podkreślającymi tak charakterystyczny sportowy wizerunek produktów hiszpańskiej marki.

Przód zwraca uwagę nowo zaprojektowanym grillem z mniejszym logo SEAT-a oraz subtelniejszą chromowaną obwódką. Nowy przedni zderzak z trapezowatymi wlotami powietrza ma prostszą formę. Nowe są także większe przednie reflektory, które optycznie poszerzają przód Leona i Altei, nadając mu bardziej zdecydowany wygląd. Zmienił się nieco także profil auta, dzięki nowo zaprojektowanym lusterkom oraz zestawowi nowoczesnych wzorów obręczy kół.

Wyraźne zmiany, zgodne z unikatowym wizerunkiem nowego Leona i nowej Altei, zaszły w tylnej części nadwozia obydwu modeli. Tylna szyba obejmuje teraz całą szerokość nowo zaprojektowanej tylnej klapy, co znacznie poprawia widoczność. Nowe są też inne elementy tyłu, takie jak światła zespolone, mniejsze logo oraz zderzak w modelu Leon poza wersją FR, w której pozostawiono dotychczasowy jego kształt.

Zupełnie nowe wnętrze

Pełnej transformacji poddano także wnętrze odnowionych modeli SEAT-a. Po zajęciu miejsca w fotelu kierowcy nie sposób przeoczyć zmian polegających na zastosowaniu nowej wielofunkcyjnej kierownicy z nowymi ozdobnymi elementami oraz nowo zaprojektowanej konsoli centralnej. Inaczej wygląda panel sterowania elektroniczną klimatyzacją, a czarny panel systemu audio ujednolicono z modelem Ibiza. Na ekranie wyświetlane są zarówno informacje o odtwarzanym utworze muzycznym, jak i ustawienia klimatyzacji.

Deska rozdzielcza, konsola i boczki drzwi mogą być wykończone w trzech różnych wariantach, w kolorze czarnym i popielatym, ze srebrnymi ozdobnymi wstawkami. Klienci mogą bez dopłaty wybrać jaśniejsze, czarno-beżowe wykończenie wnętrza, które rozjaśnia przedział pasażerski.

Oprócz tego, w wersji Leon FR dostępny jest także nowy unikatowy kolor Kibo , przypominający antracyt.

We wszystkich wersjach zmieniono tapicerkę foteli, która może być także wykonana z czarnej skóry. W modelu Leon dostępna jest też tapicerka skórzana w kolorze koniaku, a tapicerka w wersji FR jest dwukolorowa: boki foteli pokryte są czarną tkaniną, a część środkowa czerwoną lub popielatą Alcantarą.

Nowy panel instrumentów podświetlany jest teraz na biało. Matrycę kropkową zastąpiono wyświetlaczem LCD w wersjach bez modułu Bluetooth lub TFT w wersjach wyposażonych w ten moduł.

Bardziej komfortowe zwinne podwozie

Poprawa charakterystyki prowadzenia nowego Leona i Altei była pewnym wyzwaniem, ponieważ już poprzednie wersje miały znakomite parametry pod tym względem. Udoskonalona koncepcja zwinnego podwozia zapewnia teraz jeszcze wyższy komfort bez uszczerbku dla właściwości jezdnych poszczególnych modeli.

Wyzwaniu udało się sprostać dzięki korekcie ustawień amortyzatorów. Osiągnięty wynik jest wręcz wyśmienity. Teraz kierowca i pasażerowie mogą cieszyć się jeszcze większym komfortem przy zachowaniu pełnej sportowej charakterystyki hiszpańskiego auta.

Jednak być może najważniejszą nowością w samochodach ze średniego przedziału oferty SEAT-a jest wprowadzenie systemu XDS (tylko w nowym Leonie 2009), czyli rodzaju elektronicznej automatycznej blokady mechanizmu różnicowego, która łagodzi skutki nadmiernie dynamicznej jazdy bez uszczerbku dla poczucia precyzji prowadzenia. Zamiast wprowadzania nowego elementu mechanicznego, który poprawiałby osiągi, ale ograniczał komfort jazdy, zastosowano układ elektroniczny, który współpracuje z ESP i spełnia te same funkcje, co blokada mechaniczna. Układ hamuje koło tracące przyczepność, ale robi to łagodniej. Jest tak samo skuteczny, jak blokada mechaniczna, ale działa bardziej subtelnie i nie wymaga montowania dodatkowych elementów mechanicznych w samochodzie.

Leon i Altea są także wyposażone w funkcję ułatwiającą ruszanie pod górę (Hill Hold Control HHC), zastosowaną po raz pierwszy w nowej Ibizie. System zapobiega staczaniu się pojazdu do tyłu po włączeniu pierwszego biegu.

Nowe silniki Diesla z common rail

Leon i Altea po faceliftingu oferowane są w bardzo szerokiej gamie wersji silnikowych. Pierwsi klienci zamawiający samochody w nowej wersji będą mieli do wyboru dziewięć jednostek napędowych, w tym pięć benzynowych i cztery diesle. Nowością jest też technologia common rail, która pojawiła się w ofercie SEAT-a wraz z modelem Exeo.

W nowych modelach Leona i Altei zastosowano czterocylindrowy dwulitrowy silnik TDI Grupy Volkswagena, który w podstawowej wersji rozwija moc 170 KM. Jednostka ta ma same zalety przy tej samej mocy zużywa znacznie mniej paliwa i emituje mniej spalin (jest zgodna z normą EU5), a także charakteryzuje się lepszą kulturą pracy pod względem hałasu i wibracji. Silnikowi towarzyszy filtr cząstek stałych DPF oraz katalizator, a system recyrkulacji spalin jest chodzony cieczą. Silnik może współpracować z sześciobiegową przekładnią manualną lub sześciobiegową skrzynią DSG.

Pozostałe jednostki wysokoprężne w ofercie to 1.9 TDI 90 KM z pięciobiegową skrzynią manualną, 1.9 TDI 105 KM dostępny z pięciobiegową skrzynią manualną, sześciobiegową skrzynią DSG lub w wersji ECOMOTIVE oraz 2.0 TDI 140 KM współpracujący z sześciobiegową skrzynią manualną lub skrzynią DSG. Wszystkie wersje silnikowe oprócz 1.9 TDI 105 KM dostępne są z automatyczną sekwencyjną skrzynią biegów DSG, sterowaną manetkami przy kierownicy.

Nowe, mocniejsze i bardziej ekologiczne silniki benzynowe

Ofertę silników benzynowych wzbogacono o dwie nowe jednostki: 1.8 TSI 160 KM i 2.0 TSI 211 KM, zarezerwowaną wyłącznie dla Leona FR i Altei freetrack. W obydwu silnikach obniżono zużycie paliwa i emisję spalin bez uszczerbku dla ich znakomitych osiągów.

Obydwa silniki benzynowe oferowane są z sześciobiegową skrzynią manualną lub skrzynią DSG (sześciobiegową w wersji FR lub siedmiobiegową z silnikiem 1.8, która jest kolejną nowością SEAT-a). Co ciekawe, zużycie paliwa w samochodach ze skrzyniami DSG jest niższe niż w samochodach ze skrzyniami manualnymi. W obydwu przypadkach auta spełniają wymagania normy EU5.

Pozostałe silniki benzynowe to 1.4 85 KM i 1.6 102 KM, dostępne z pięciobiegowymi skrzyniami manualnymi, oraz 1.4 125 KM z sześciobiegową skrzynią manualną.

Podobnie jak w wersjach wyposażonych w silniki Diesla, automatyczna sekwencyjna skrzynia biegów DSG sterowana jest manetkami przy kierownicy.

Luksusowe wyposażenie

Najwięcej innowacji w odnowionych modelach Leon i Altea można znaleźć na liście wyposażenia, obejmującej takie elementy z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, które do niedawna były zarezerwowane dla samochodów z wyższych segmentów.

Jednym z nich jest wspomniany już system XDS (absolutna nowość w ofercie SEAT-a), który działa jak automatyczna blokada mechanizmu różnicowego, ale jest modułem elektronicznym. System ten współpracuje z ESP stanowiącym wyposażenie standardowe wszystkich wersji odnowionych modeli, podobnie jak ABS + TCS. Kolejnym elementem jest także wspominany już Hill Hold Control, dostępny jako opcja we wszystkich wersjach.

Oprócz nowych kloszy reflektorów i tylnych świateł wprowadzono także interesujące udoskonalenia w samym systemie oświetlenia, takie jak opcjonalne reflektory biksenonowe z ASF, obejmujące teraz także światła do jazdy dziennej, które staną się obowiązkowym wyposażeniem pojazdów w 2011 roku. Z kolei funkcja doświetlania zakrętów umożliwia lepsze oświetlenie poboczy przy pokonywaniu łuków drogi.

System wspomagania parkowania był dostępny już wcześniej, ale teraz obejmuje również zintegrowanego pilota parkowania z wbudowanymi czujnikami z przodu i tyłu nadwozia. Ponadto samochody z systemem nawigacji wyposażone są też w optyczny system parkowania, na którego ekranie wyświetlany jest obraz przeszkód wokół samochodu, czemu towarzyszy ostrzegawczy brzęczyk.

Nowy system nawigacji obejmuje radioodtwarzacz z funkcją nawigacji z ekranem dotykowym i gniazdem kart SD. Wyświetlacz systemu połączony jest także z układem sterowania automatyczną klimatyzacją. Na ekranie wyświetlane są wszystkie informacje dotyczące nawigacji, systemu audio, telefonu i klimatyzacji.

Połączenie z zewnętrznymi systemami audio ułatwia wielofunkcyjny interfejs (Multi Device Interface MDI) z dyskretnie umieszczonymi gniazdami USB i Aux. Samochody z systemem nawigacji mają dodatkowe złącze Aux do podłączenia odtwarzacza MP3 lub iPoda.

Intensywność białego podświetlenia zestawu wskaźników można regulować, a sam zestaw wskaźników wzbogacono o nowe funkcje. W niektórych wersjach zastosowano podświetlane strzałki stanowiące element systemu nawigacji. W wersji ECOMOTIVE, samochodach z silnikami Diesla z common rail oraz niektórych wersjach benzynowych występuje także cyfrowy wyświetlacz prędkości i zalecanego biegu. System wyświetla numer aktualnie wybranego przełożenia i podpowiada kiedy należy zmienić bieg, aby uzyskać maksymalny komfort prowadzenia i minimalne zużycie paliwa.

Dostęp do wielu z tych funkcji możliwy jest za pośrednictwem nowych wielofunkcyjnych przycisków na nowo zaprojektowanej kierownicy. Po każdej stronie kierownicy znajduje się wygodny przycisk sterujący kursorem uruchamiającym poszczególne funkcje.


Galeria:

Zdjęcia i kolory dają ogólne wyobrażenie o produktach i mogą odbiegać od rzeczywistego wyglądu.
Zastrzega się możliwość błędów w opisach na stronie WWW.

Nowość dostępna w sieci:

Seat