Sportowe, eleganckie i wszechstronne – Audi przedstawia nowy model A3 Cabriolet. To kompaktowe auto z miejscami dla czterech pasażerów, już od pierwszego wejrzenia przykuwa uwagę płynnym przebiegiem linii i materiałowym dachem. Pod względem zastosowanych w nim rozwiązań technicznych jest niezaprzeczalnym liderem w swojej klasie. Zawdzięcza to konsekwentnie realizowanej zasadzie ultralekkiej konstrukcji, nowym silnikom, wszechstronnym możliwościom komunikacji i efektywnym systemom wsparcia kierowcy.
Stylistyka zewnętrzna
Porównując z poprzednikiem, nowe Audi A3 Cabriolet urosło. Jego długość zwiększyła się z 4,24 do 4,42 m, rozstaw osi z 2,58 do 2,60 m, a szerokość z 1,77 do 1,79 m. Jedynie wysokość zmniejszyła się o 15 mm (1,41 m). Dzięki temu otwarty, czteromiejscowy wariant Audi A3 bardziej elegancko i sportowo prezentuje się na jezdni. Pojemność bagażnika wzrosła o 60 litrów, a sam bagażnik jest teraz łatwiejszy w załadunku. W obszernych wnękach znajdują się duże koła o średnicy aż do 19 cali.
Pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe jest najbardziej wyrazistym elementem frontu Audi A3 Cabriolet. Płaskie reflektory nadają mu zdecydowanego wyglądu. Podkreślają poziome linie stylistyczne i komponują się z wlotami powietrza umieszczonymi w przednim zderzaku. Na życzenie, Audi może zamontować reflektory diodowe – novum w segmencie samochodów kompaktowych premium - z płynną regulacją zasięgu wiązki światła.
Tylny zwis odgrywa znaczącą rolę w zachowaniu harmonii proporcji tego dwudrzwiowego pojazdu. Obramowanie przedniej szyby wykonano z aluminium. Wokół całego samochodu przebiega listwa ozdobna również w kolorze aluminium. Po bokach auta, dzięki wyraźnie zarysowanej linii tornado i napiętym powierzchniom blachy, rozgrywa się fascynująca gra światła i cienia.
Dach
Nowe Audi A3 Cabriolet wyposażono w materiałowy dach, rozpostarty na lekkim kinematycznym stelażu, wykonanym z magnezu i stali. To rozwiązanie idealnie wpisujące się w stylistykę pojazdu. Dach otwiera się i zamyka elektrohydraulicznie, po przyciśnięciu przycisku, w czasie poniżej 18 sekund. Mechanizm otwierania i składania działa również podczas jazdy, jeśli prędkość nie przekracza 50 km/h. Otwarty, spoczywa złożony w trzy fałdy, w specjalnej skrzyni, która nieznacznie tylko zmniejsza pojemność 287-litrowego bagażnika.
W pełni automatyczny, seryjnie czarny dach, posiada tylną szybę ze szkła. Alternatywnie można wybrać w pełni automatyczny dach akustycznie szczelny, z grubszą piankową warstwą wewnętrzną, który jeszcze bardziej redukuje i tak niski poziom hałasu we wnętrzu Audi A3 Cabriolet. Warstwa zewnętrzna dachu akustycznego może być czarna, szara lub brązowa, a wyściółka czarna lub srebrna Mond. Osłona od wiatru to element seryjny wyposażenia linii Ambiente, natomiast ogrzewanie strefy głowy przy przednich siedzeniach, to element opcjonalny. Podczas ewentualnego wypadku i koziołkowania samochodu, aktywny system ochrony przed skutkami wywrotki chroni pasażerów. System składa się z dwóch mocnych, wysuwanych przy pomocy sprężyn płyt, które schowano w karoserii.
Karoseria
W wersji podstawowej, ciężar auta wynosi jedynie 1365 kg. Nowe Audi A3 Cabriolet, mimo sporych rozmiarów i większego komfortu, jest o 50 kg lżejsze od poprzednika. Wraz ze specjalnymi wzmocnieniami, zapewniającymi wysoką sztywność skrętną, karoseria bez elementów dodatkowych waży o 30 kg mniej niż dotychczas. Maskę silnika wykonano z aluminium. Wnętrze i silniki ściśle podporządkowano koncepcji lekkiej konstrukcji. Pozwala to Audi - pionierowi na tym polu - ustanowić nową, niedoścignioną jakość w klasie samochodów kompaktowych. Klient może wybrać jeden z 16 kolorów lakieru.
Wnętrze
Wnętrze nowego Audi A3 Cabriolet determinują elegancko zarysowane linie i uporządkowane powierzchnie. Tablica rozdzielcza, jak w każdym Audi o łukowatym zarysie, jest jednocześnie bardzo smukła. Przy tym umieszczono ją niezbyt wysoko. Konsola środkowa pochyla się lekko ku kierowcy. Dzięki dużym, okrągłym wylotom powietrza wyglądającym niczym wirniki silników odrzutowych, a także dzięki eleganckiemu panelowi kontrolnemu klimatyzacji oraz trójwymiarowym dekoracyjnym listwom, we wnętrzu A3 Cabriolet można poczuć atmosferę luksusowej limuzyny. Dotykowy włącznik lampek do czytania, jako element wyposażenia dodatkowego, jest nowością zamontowaną po raz pierwszy w tym właśnie modelu.
Jak każde Audi, również A3 Cabriolet charakteryzuje się nienaganną jakością wykończenia oraz prostą, intuicyjną i wygodną obsługą. Cztery dorosłe osoby znajdą w nim wystarczająco dużo miejsca. Oparcia obu tylnych siedzeń można złożyć, uzyskując w ten sposób dużą przestrzeń ładunkową. Zarówno siedzenia, jak i kierownica zostały zaprojektowane od nowa. Przycisk uruchamiający elektromechaniczny hamulec postojowy, umieszczono na konsoli tunelu środkowego.
Klienci mogą wybrać jedną spośród trzech linii wyposażeniowych: Attraction, Ambition i Ambiente. Wnętrze pojazdu wyposażonego w pakiet sportowy S line utrzymane jest w całości w czerni. Klienci mogą także wybrać rodzaj obić: obicia materiałowe, obicie skórzane oraz kombinację tkanina Alcantara/skóra. Linia wzornicza Audi design selection, w której dostępny jest kolor brązowy Lasso, ma szczególnie ekskluzywny charakter.
Systemy wsparcia
Prowadzenie nowego Audi A3 Cabriolet jest jeszcze bardziej fascynujące gdy wiemy, że samochód wyposażony został w zaawansowane systemy wsparcia kierowcy. Elementem seryjnym dla linii Ambition i Ambiente jest system informacji
z programem efektywności i funkcją rekomendacji przerw podczas jazdy. Paleta rozwiązań dostępnych opcjonalnie obejmuje tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control, asystenta zmiany pasa ruchu side assist, aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist oraz funkcjonujące w oparciu o kamerę funkcje: rozpoznawania znaków drogowych, asystenta parkowania z selektywnym wskazywaniem i system bezpieczeństwa Audi pre sense, dostępny w różnych wersjach.
Wielce atrakcyjna jest również oferta części składowych systemu infotainment, ze sprzętem nagłaśniającym Bang & Olufsen Soundsystem i nawigacją MMI Navigation plus na czele. Supercienki siedmiocalowy monitor wysuwa się z tablicy rozdzielczej przy pomocy elektrycznego napędu. W panelu obsługi umieszczono „touchwheel“ – obrotowy regulator, reagujący równocześnie na nacisk, zintegrowany z panelem dotykowym MMI touch. Pole to, reagujące na dotyk, służy do wpisywania palcem liter, znaków i liczb.
Pod pojęciem Audi connect kryją się wszystkie rozwiązania umożliwiające kierowcy komunikację z otoczeniem. W nowym Audi A3 Cabriolet funkcja ta, będąc rozszerzaniem nawigacji MMI Navigation plus, umożliwia – tam gdzie jest to możliwe - dostęp do Internetu z wykorzystaniem szybkiego standardu transmisji danych LTE (dostępny od listopada). Zintegrowany z nim punkt dostępu Hotspot (WLAN) umożliwia pasażerom surfowanie w Internecie i wysyłanie poczty elektronicznej z ich własnych urządzeń przenośnych.
System umożliwia korzystanie w samochodzie ze zindywidualizowanych usług Audi connect – począwszy od nawigacji przy pomocy grafik Google Earth i Google Street View poprzez informacje o ruchu drogowym online aż po portale społecznościowe Facebook i Twitter. To ogromne udogodnienie dla kierowcy. Najnowsza usługa w pakiecie Audi connect, to informacje o wolnych miejscach na parkingach podziemnych i naziemnych, piętrowych i tradycyjnych.
Napęd
Swój sportowy charakter Audi A3 Cabriolet zawdzięcza w dużym stopniu trzem nowo zaprojektowanym silnikom, które będą dostępne już od dnia jego debiutu. Dwa silniki benzynowe TFSI z pojemności 1,4 i 1,8 litra generują odpowiednio 103 kW (140 KM) i 132 kW (180 KM). Jednostka 2.0 TDI ma moc 110 kW (150 KM). W przyszłości pojawią się kolejne wersje silnikowe – poczynając od 1.6 TDI o mocy 81 kW (110 KM), a kończąc na 2.0 TFSI o mocy 221 kW (300 KM), która będzie dostępna w Audi S3 Cabriolet. We wszystkich jednostkach napędowych nowego Audi A3 Cabriolet zastosowano wtrysk bezpośredni, turbodoładowanie i system start-stop.
Średnio, wszystkie trzy dostępne od początku silniki przy lepszych osiągach zużywają o dwanaście procent mniej paliwa niż jednostki w poprzednim modelu. Nowe Audi A3 Cabriolet z silnikiem 1.4 TFSI od 0 do 100 km/h przyspiesza w czasie 9,1 sekundy. Przy tym średnio na 100 km zużywa tylko 5 litrów paliwa (114 g CO2 na km). Tak wysoka efektywność jest w dużej mierze efektem zastosowania techniki cylinder on demand (COD), która przy niższych obciążeniach dezaktywuje dwa cylindry.
Również układ przeniesienia napędu Audi A3 Cabriolet to przykład najnowocześniejszego rozwiązania. Wersja z silnikiem 1.8 TFSI będzie początkowo dostępna z siedmiostopniową przekładnią automatyczną S tronic. W połączeniu
z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select ma funkcję wolnego biegu, pozwalającą zaoszczędzić paliwo. Wersja z silnikiem 1.4 TFSI oraz z silnikiem 2.0 TDI sprzedawana jest z sześciobiegową skrzynią manualną. Napęd na cztery koła quattro – kolejna nowość i unikalna cecha kompaktowego kabrioletu – dostępny będzie już wkrótce.
Podwozie
Sportowe manewrowanie, wysokie bezpieczeństwo jazdy i nieograniczony komfort – w podwoziu nowego Audi A3 Cabriolet zastosowano wiele złożonych rozwiązań. Elementy zawieszenia McPhersona osi przedniej wykonano częściowo z aluminium. Czterowahaczowe zawieszenie osi tylnej pochłania siły wzdłużne i poprzeczne niezależnie od siebie. Wspomaganie układu kierowniczego posiada efektywny napęd elektromechaniczny.
Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC ma elektroniczną blokadę. Sprawia ona, że pokonywanie szybkich zakrętów przebiega jeszcze płynniej i bezpieczniej. Hamulce są duże i niezawodne. Rozmiar kół sięga od 16 do 19 cali, a opon – aż po wymiary 235/35. Sportowe podwozie dostępne jest w dwóch wersjach, tradycyjne podwozie sportowe obniżono o 15 mm, podwozie sportowe S line o 25 mm.
Jednym z najnowocześniejszych elementów opcjonalnego wyposażenia nowego Audi A3 Cabriolet jest system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (montowany seryjnie w linii wyposażeniowej Ambiente). System, dając możliwość wyboru jednego z kilku trybów, pozwala kierowcy na zarządzanie charakterystyką pracy silnika, wspomagania układu kierowniczego, siedmiobiegowej skrzyni S tronic oraz klimatyzacji. Za jego pomocą można także regulować pracę systemów opcjonalnych, takich jak tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control, funkcję dynamicznego doświetlania zakrętów adaptive light i progresywne wspomaganie układu kierowniczego, którego przełożenie staje się podczas skręcania coraz bardziej bezpośrednie.
Nowe Audi A3 Cabriolet zjeżdża z taśmy w węgierskich zakładach Audi w Győr, które koncern rozbudował, inwestując w nie ponad 900 mln euro.
Audi S3 Cabriolet (parametry tymczasowe)
Topowa wersja S3, która pojawi się wkrótce po debiucie nowego Audi A3 Cabriolet, oferuje szczególnie sportowe osiągi. Silnik 2.0 TFSI generuje moc 221 kW (300 KM) i moment obrotowy 380 Nm. Wyposażone w sześciostopniową skrzynię S tronic, od zera do 100 km/h przyspiesza w czasie 5,4 sekundy. Czterocylindrowy silnik biturbo zużywa średnio 7,1 litra paliwa na 100 km.
W układzie przeniesienia napędu quattro zastosowano hydrauliczne sprzęgło płytkowe z elektroniczną blokadą. Karoserię zawieszono 25 mm niżej, a za 18-calowymi kołami zamontowano 17-calowe hamulce. W połączeniu z elektromagnetycznym systemem kontroli zawieszenia Audi magnetic ride dostępne są też koła 19-calowe. Progresywne wspomaganie układu kierowniczego jest w tej wersji elementem wyposażenia seryjnego.