- Europejska premiera Range Rovera Sport w Warszawie
- Świetne parametry jezdne połączone z najlepszymi na świecie właściwościami terenowymi
- Niezrównane prowadzenie i wyrafinowane doznania z jazdy, połączone z wyjątkowym komfortem jazdy
- Perfekcyjnie wykonane, luksusowe i bardziej uniwersalne wnętrze z opcją siedzeń w układzie 5+2
- Zmniejszona nawet o 420kg* masa samochodu wpływa na znaczną poprawę właściwości trakcyjnych i świetne osiągi
- Lekka, aluminiowa struktura nadwozia znana z modelu Range Rover
- Pakiet rozwiązań technologicznych “Connected Car”, zastosowany po raz pierwszy w Land Roverze
Warszawa jest trzecim miastem na Świecie, które miało przyjemność zaprezentowania nowego Range Rover Sport. Po globalnej premierze w Nowym Jorku i targach motoryzacyjnych w Szanghaju, to właśnie polska stolica była miejscem premiery najnowszego modelu Land Rover.
Opracowywany równolegle z wysoko cenionym, nowym Range Roverem, nowy model Sport zapewnia najlepsze w historii marki właściwości trakcyjne, zachowując bezkonkurencyjne w klasie własności terenowe. Technologicznie zaawansowany, nowy Range Rover Sport prezentuje muskularny wygląd, niezwykle luksusowe wnętrze i jest bardziej uniwersalny niż dotąd, zapewniając opcjonalny układ siedzeń 5+2.
Wykorzystując przełomowe zawieszenie ze stopów lekkich oraz innowacyjną strukturę nośną samochodu, nowy Sport jest lżejszy od swego poprzednika nawet o 420 kilogramów. Kuracja odchudzająca znacząco wpłynęła na właściwości jezdne oraz osiągi samochodu, zwiększając przy tym komfort jazdy. Nowy Range Rover Sport to udane połączenie sportowo-luksusowego charakteru samochodu, z nieznaną w tej klasie precyzją prowadzenia i emisją dwutlenku węgla zredukowaną do 194g/km.
Przed oficjalną, światową premierą samochodu podczas New York International Auto Show, John Edwards, Global Brand Director marki Land Rover powiedział: “Całkowicie nowy Range Rover Sport to samochód zaprojektowany bez żadnych kompromisów. Zachowując legendarne własności terenowe Land Rover, nowy Sport to jeden z naszych najlepiej prowadzących się samochodów, nawet podczas szybkiej i dynamicznej jazdy. Bez dwóch zdań, to samochód stworzony z myślą o podróży w każdych warunkach. Właściwości jezdne inżynierom Land Rovera udało się znacząco poprawić, zarówno pod kątem dynamiki, precyzji i zwinności. Efekt finalny jest niesamowity – wyważone, sportowe zachowanie połączone z wyrafinowanym, luksusowych wnętrzem i typowymi dla Land Rovera bezgranicznymi możliwościami”.
„Bazując na sukcesie wprowadzonego niedawno do sprzedaży flagowego Range Rovera, nowy Range Rover Sport wykorzystuje szeroki wachlarz nowych technologii, które pomagają w pełni wykorzystać wydajność i wszechstronny charakter samochodu”, dodał Edwards.
Design: stanowczy, potężny i muskularny
Nowy Range Rover Sport o śmiałym i awangardowym wyglądzie nadwozia – stanowczym, potężnym i muskularnym, pozycjonuje go między Range Roverem, a modelem Evoque. Wszystkie modele łączy jasno zdefiniowane, wspólnego DNA Land Rovera.
Nowa interpretacja charakterystycznego wyglądu poprzedniej generacji Sporta, skutkowała elegancką i nowoczesną prezencją, z dodatkowo wygospodarowaną przestrzenią do dyspozycji we wnętrzu samochodu. Nowy Range Rover Sport jest tylko 62mm dłuższy od swego protoplasty – przy długości 4850mm jest krótszy od innych 7-osobowych SUV`ów i większości sedanów segmentu „E”, umożliwiając większą zwrotność i bezproblemowe parkowanie. Znacznie większy rozstaw osi (+178mm) przyniósł więcej przestrzeni na nogi i ułatwił dostęp do rzędu tylnych foteli. Krótkie zwisy nadwozia z przodu i z tyłu oraz zwiększona o 55mm szerokość, dodatkowo poprawiły muskularną sylwetkę samochodu.
Zwiększony kąt pochylenia szyby czołowej, bardziej opływowa sylwetka i niżej, dynamicznie poprowadzona linia dachu poprawiły współczynnik aerodynamiczny nowego Range Rovera Sport o 8 procent w stosunku do modelu poprzedniej generacji (Cd 0.34). Nowy Sport jest krótszy o 149mm i niższy o 55mm od flagowego Range Rovera, z którym jest konstrukcyjnie bardzo powiązany. Różnica w wadze to 45kg na korzyść modelu Sport.
Mimo, iż nowy Sport był opracowywany równolegle z modelem Range Rover i dzieli z nim niektóre rozwiązania konstrukcyjne, aż 75 procent wykorzystanych części jest unikalnych dla modelu Sport, bezpośrednio wpływając na jego wygląd i bardziej sportowe zachowanie na drodze.
Aby maksymalnie zwiększyć możliwość personalizacji, klienci mają do wyboru szeroką paletę obręczy aluminiowych w rozmiarze 19-, 20-, 21- oraz 22-cali, w tym kultową obręcz o wzorze „Viper`s Nest”, dostępną teraz dla wszystkich modeli Range Rover.
Spektrum możliwości: najszerszy zakres zastosowań w samochodzie SUV
Nowy Range Rover Sport został tak opracowany, aby zapewnić poprawę właściwości trakcyjnych i większą dynamikę jazdy przy zachowaniu wysokiego komfortu jazdy. Lekkie, całkowicie niezależne zawieszenie ze stopów lekkich wykorzystuje podwójne wahacze z przodu i zaawansowanej konstrukcji układ wielowahaczowy na osi tylnej.
Zakres pracy zawieszenia nowego Sporta jest największy w swojej klasie (260mm z przodu oraz 272mm z tyłu) i zapewnia wyjątkowy skok zawieszenia – nawet 546mm, ułatwiając pokonywanie nawet najtrudniejszego terenu. Maksymalny prześwit wzrósł do 278mm (+51mm), a przeprojektowane zawieszenie pneumatyczne automatycznie wybiera między dwiema wysokościami jazdy. Przełomowy, drugiej generacji Terrain Response® 2, automatycznie wybiera najbardziej odpowiedni program do jazdy w terenie.
Zawieszenie pneumatyczne piątej generacji zapewnia 115mm zakresu ruchu, od najniższego ustawienia (-50mm, dla łatwego wsiadania oraz wysiadania) w stosunku do standardowej wysokości off-road. Automatyczne zwiększenie wysokości, uruchamiane za pomocą czujników lub manualnie, pozwala podnieść samochód o kolejne 35mm, dając łączny zakres zmiany wysokości na poziomie 185mm.
Przeprojektowane zawieszenie pneumatyczne umożliwia podróż ze zwiększonym prześwitem (+35mm) przy znacznie wyższych prędkościach niż w poprzednim modelu. Tryb off-roadowy jest dostępny do 80km/h (dotychczas 50km/h), przydając się szczególnie podczas szybkiej jazdy po mocno zniszczonych drogach gruntowych.
Całkowicie nowy układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem charakteryzuje się większą precyzją prowadzenia i jest bardziej bezpośredni w porównaniu do swego poprzednika.
Dostępne będą dwa rodzaje stałego napędu 4WD. Pierwszy wykorzystuje skrzynię rozdzielczą z funkcją reduktora i sprawdzi się w najbardziej wymagających warunkach terenowych, oferując stały napęd z podziałem momentu 50/50 i możliwość 100-procentowej blokady centralnego dyferencjału.
Alternatywny system przeniesienia napędu jest lżejszy o 18kg i wykorzystuje dyferencjał typu Torsen, który automatycznie rozdziela moment obrotowy na półoś z większą przyczepnością, współpracując z systemami kontroli trakcji dla najlepszego efektu. Domyślny podział momentu w stosunku 42/58 procent (przód/tył) faworyzuje sportową charakterystykę tylnego napędu, dla jak najlepszych właściwości jezdnych.
Jednostki napędowe: cztery silniki do wyboru, hybryda w późniejszym okresie
W początkowej fazie produkcji, nowy Range Rover Sport dostępny będzie z czterema różnymi jednostkami napędowymi – dwiema benzynowymi Supercharged (5,0l V8 o mocy 510KM oraz 3.0 V6 340KM) i dwiema z zapłonem samoczynnym (3.0l TDV6 258KM i 3.0l SDV6 292KM). Gama silnikowa zostanie powiększona w późniejszym okresie o silnik 4.4l SDV8 o mocy 340KM oraz wysokowydajną hybrydę z dieslem już pod koniec 2013 roku.
Czas przyspieszenia 0-100km/h wynosi dla najmocniejszej wersji około 5 sekund. Zużycie paliwa będzie niższe – w zależności od modelu - nawet o 24 procent przy emisji CO2 na poziomie 194g/km. Wszystkie jednostki napędowe Range Rovera Sport wykorzystują zaawansowaną, automatyczną skrzynię biegów ZF 8HP70 o ośmiu przełożeniach.
Zmniejszenie masy pojazdu stwarza możliwość zastosowania w przyszłości
lżejszej i mniejszej jednostki napędowej, na przykład silnika 4-cylindrowego o wysokiej wydajności. Wyposażony weń Range Rover Sport ważyć będzie 2000kg, obniżając masę w stosunku do swego poprzednika o ponad 500 kilogramów*!
Dbałość o środowisko naturalne: najlepszy w klasie za sprawą lekkiej, aluminiowej struktury nadwozia
Całkowicie nowy Range Rover Sport to pierwszy samochód w swoim segmencie, wykorzystujący zaawansowaną konstrukcję nadwozia ze stopów lekkich, która wpływa pozytywnie nie tylko na dynamikę pojazdu, ale ponadto znacząco obniża masę pojazdu i zmniejsza zużycia paliwa oraz emisję dwutlenku węgla.
Zaprojektowane równolegle z wysoko cenionym, flagowym Range Roverem, aluminiowa struktura nadwozia wykorzystuje zalety tłoczonych paneli, odlewanych, wytłaczanych i walcowanych części ze stopów aluminium, wzmacniając w szczególności te miejsca, w których obciążenia są największe. Nowa struktura nadwozia jest lżejsza od poprzednio stosowanej o całe 39 procent.
Na przełomie 2013 i 2014 roku, wydajność modelu Range Rover Sport osiągnie nowy poziom - do sprzedaży trafi ultra-wydajna jednostka hybrydowa (diesel), umożliwiając zmniejszenie emisji CO2 do poziomu 169g/km. Wszystkie dostępne Range Rover Sport modele już teraz są wyposażone w inteligentny system Stop/Start, który zmniejsza zużycie paliwa o 7 procent.
Wnętrze: nowoczesne i luksusowe, z wyraźnymi sportowymi akcentami
Wnętrze nowego Range Rovera Sport charakteryzuje się akcentami typowymi dla modelu Sport i tradycyjnie już, jakością wykończenia na najwyższym poziomie.
W kategorii wzornictwa kokpitu, nowy Sport to wzór w swoim segmencie. Oferuje unikalną mieszankę stylu i subtelnego luksusu o wyraźnym i eleganckim charakterze, materiały najwyższej jakości i nutę sportowego charakteru. Architektoniczne formy zostały wzbogacone o pięknie wykonane, miękkie w dotyku materiały.
Sportowo zaprojektowane wnętrze przejawia się również w postaci ‘mięsistej’ kierownicy o niewielkiej średnicy, pionowo umieszczonego drążka zmiany biegów, wyżej umieszczonej konsoli centralnej, efektowego oświetlenia w kilku kolorach czy fotelach o świetnym trzymaniu bocznym. Pozycja za kierownicą „Sports Command Driving Position” (CDP) łączy w sobie poczucie pewności i wyrafinowania każdego Range Rovera ze sportową pozycją za kierownicą, znaną z modelu Evoque.
Wnętrze zostało tak zaprojektowane, by stworzyć bardziej przestronną kabinę szczególnie w tylnej części – miejsca na kolana jest obecnie 24mm więcej, nie zapominając o znacząco szerszej kabinie, porównując do poprzedniego modelu. Nowy, zintegrowany trzeci rząd siedzeń typu 5+2 dostępny jest opcjonalnie - elektrycznie składane i dzielone w układzie 50/50 fotele całkowicie chowają się w podłodze, nie zajmując przestrzeni bagażnika.
Technologia i bezpieczeństwo:
Nowy Range Rover Sport został opracowany bez żadnych kompromisów, idealnie dopasowując się do stylu życia swoich Klientów. Został tak zaprojektowany, aby uwzględnić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie elektronicznych rozwiązań i poziomu bezpieczeństwa - technologie zwiększające komfort, pewność i bezpieczeństwo za kierownicą.
Nowe lub rozwinięte rozwiązania poprawiające właściwości trakcyjne nowego modelu Sport to między innymi Adaptacyjne Zawieszenie, wykorzystujące amortyzatory o regulowanej sile tłumienia (CVD) i dla wybranych wersji dedykowany tryb pracy Dynamic Mode systemu Terrain Response® 2. Jest on połączony z dwukanałowym Dynamic Response (zapobiegającym przechyłom nadwozia), aktywnym tylnym dyferencjałem oraz systemem Torque Vectoring, przenoszącym moment obrotowy na zewnętrzne koła podczas pokonywania łuków, poprawiając trakcję i zmniejszając podsterowność.
Nowy Range Rover Sport oferuje pełen pakiet łączności, pozwalając klientom na kontakt z ich samochodem, biznesem i życiem rodzinnym. "Connected Car" to technologia pozwalająca kierowcy sprawdzić stan pojazdu poprzez aplikację zainstalowaną na telefonie, zapewnia w razie konieczności opcję śledzenia skradzionego pojazdu czy pozwala na wezwanie pomocy. Możliwe jest również zainstalowanie szerokopasmowego Hotspotu, umożliwiając pasażerom na korzystanie z internetu przy użyciu łącza o dużej przepustowości.
Opcjonalny kolorowy wyświetlacz Head-Up Display (HUD) wyświetla kluczowe parametry jazdy oraz wskazówki nawigacji, bez konieczności odrywania wzroku kierowcy z drogi.
Nowy Sport wyposażony jest w system cyfrowych kamer, które wspierają trzy funkcje wspomagające bezpieczną jazdę: Lane Departure Warning (ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu), Traffic Sign Recognition (rozpoznawanie znaków drogowych) oraz High Beam Assist (asystent świateł drogowych). Kolejna, wyjątkowa nowość, to funkcja Wade Sensing™, pozwalająca na sprawdzenie głębokości podczas pokonywania brodów. Funkcja przydaje się szczególnie w kontekście maksymalnej głębokości brodzenia, która w obecnym modelu wynosi 850mm, 150mm więcej niż w modelu poprzedniej generacji.
Podsumowanie:
Całkowicie nowy Range Rover Sport, bardziej wszechstronny niż kiedykolwiek dotąd, jest wręcz skazany na powtórzenie sukcesu swego poprzednika, który szybko po wprowadzeniu do produkcji w 2005 roku, stał się jednym z najbardziej pożądanych modeli Land Rover – od początku produkcji sprzedano ponad 380 000 egzemplarzy na całym świecie.
Zaprojektowany i skonstruowany w centrach badawczych Land Rover w Wielkiej Brytanii, nowy Sport będzie produkowany w nowoczesnym i ekologicznym zakładzie w Solihull (Wielka Brytania).
Range Rover Sport trafi do polskich salonów w wakacje 2013 roku. Do dyspozycji będą cztery poziomy wyposażenia (S, SE, HSE oraz Autobiography), a także „Dynamic” dla wersji HSE oraz Autobiography. Szeroki wybór lakierów, tapicerek oraz elementów wykończenia umożliwi klientom konfigurację bezkonkurencyjnego samochodu klasy SUV, w pełni szytego na miarę.