- Nowa, flagowa wersja sportowej limuzyny Jaguar XJR to połączenie osiągów zarezerwowanych dla samochodów klasy Supersport z luksusem oraz elegancją typową dla całej serii modelu XJ.
- Silnik 5.0 litra V8 z Supercharged rozwijający moc 550KM oraz 680 Nm momentu obrotowego. Wersja XJR to model dający największą radość z jazdy spośród wszystkich dotychczas produkowanych wersji Jaguara XJ.
- XJR przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 4.6 sekundy. Prędkość maksymalna XJR to 280 km/h (ograniczona elektronicznie).
- 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów o zmodyfikowanych przełożeniach specjalnie dla wersji XJR. Skrzynia ta została zoptymalizowana do możliwości silnika, jest zadziwiająco szybka, a zarazem łagodna – wszystko zostało dostosowane do potrzeb kierowcy.
- Nowy spojler przedni, dodatkowy spojler klapy bagażnika, zmodyfikowane progi oraz wloty powietrza na masce sygnowane oznaczeniem “R”. Elementy te dodają wersji XJR sportowej aparycji oraz umożliwiają stabilne prowadzenie przy wysokich prędkościach.
- Elektroniczny, aktywny dyferencjał oraz system DSC zostały tak skalibrowane aby prowadzenie sprawiało maksymalną przyjemność oraz było możliwe pełne wykorzystanie potencjału drzemiącego w silniku oraz zawieszeniu XJR.
- Nowe 20-calowe”, kute, obręcze aluminiowe ‘Farallon’ w połączeniu z najwyższej klasy nisko-profilowymi oponami umożliwiają przeniesienie wysokiej mocy na asfalt oraz dodają całej sylwetce muskularnego charakteru.
- Ekskluzywne wnętrze obszyte anilinową skórą połączoną z unikalnymi listwami wykończeniowymi oraz kontrastowymi przeszyciami to tylko niektóre elementy odróżniające wnętrze XJR od pozostałych modeli serii XJ
“ XJR to połączenie zaawansowanej technologii, sportowych osiągów oraz zapierającego dech w piersi designu. Model ten jest ucieleśnieniem filozofii projektowania samochodów Jaguar na XXI wiek.”
Adrian Hallmark, Global Brand Director, Jaguar
Podsumowanie
Pierwszy model XJ sygnowany oznaczeniem „R”, ale kolejny z serii mającej na celu dostarczenie kierowcy maksimum sportowych doznań w połączeniu z luksusem standardowym dla wszystkich limuzyn rodziny XJ.
“XJR to flagowa wersja modelu XJ. Jestem dumny z jej powrotu do gamy modeli. XJR to supersportowy samochód klasy premium o aparycji nadążającej za jego możliwościami. Ten samochód zaskoczy wiele osób, nie mam co do tego żadnych wątpliwości”
Ian Callum, Design Director, Jaguar
Sportowe osiągi możliwe są dzięki zastosowaniu silnika 5.0 V8 Supercharged rozwijającego moc 550KM oraz 680Nm momentu obrotowego. Duża moc została połączona z delikatnymi dodatkami zewnętrznymi mającymi znaczący wpływ na aerodynamikę pojazdu, zapewniając zwiększony docisk oraz lepszą kontrolę przy wysokich prędkościach. Dodatki te, w połączeniu z oznaczeniami „R” oraz poczwórną końcówką wydechu dodają nadwoziu XJR bardziej sportowego charakteru.
Aby wykorzystać pełną moc silnika 5.0 V8 Supercharged w modelu została zastosowana 8-biegowa skrzynia biegów, która w znaczącym stopniu wpływa na osiągi i charakterystykę Jaguara XJR. Przyśpieszenie od 0 do 100km/h trwa zaledwie 4.6 sekundy.
Unikalne, kute, aluminiowe obręcze 20” ‘Farallon’ połączone zostały z oponami niskoprofilowymi Pirelli. Koła te zapewniają modelowi XJR niepowtarzalny wygląd, przyczepność oraz stabilność w każdej sytuacji. Zawieszenie XJR zostało zoptymalizowane względem zastosowanych kół oraz sportowych możliwości układu napędowego. W samochodzie zmieniono nastawy amortyzatorów, długość oraz sztywność sprężyn przedniego zawieszenia . Inżynierowie Jaguara dołożyli wszelkich starań aby sportowe nastawy zawieszenia nie wpłynęły znacząco na komfort jakiego należy oczekiwać po limuzynie XJ.
Aktywny, elektroniczny dyferencjał oraz system DSC zostały zaprogramowane tak, aby entuzjaści dynamicznej jazdy mogli w pełni wykorzystać sportowy potencjał modelu XJR. Poza zmianami w zawieszeniu oraz systemach elektronicznych pojazdu modyfikacje zostały wprowadzone również w układzie kierowniczym. Został on wyraźnie usztywniony, dzięki czemu prowadzenie jest bardziej precyzyjne.
Zewnętrzne, sportowe akcenty mają adekwatne nawiązanie do charakterystyki samochodu oznaczonego symbolem „R”. Opcjonalna tapicerka wykonana ze skóry semi-anilinowej przeszytej kontrastową nicią, listwy wykończeniowe Carbon Fiber lub Piano Black to idealne detale nadające wnętrzu sportowego a za razem ekskluzywnego charakteru.
“XJR to koronna wersja palety XJ. Samochód ten od początku projektowany był tak by zapewnić maksimum przyjemności ze sportowej jazdy, nie zapominając jednocześnie o luksusowym charakterze całej serii XJ. XJR to pełnia sportowych możliwości zawarta w luksusowym nadwoziu limuzyny najwyższej klasy.”
Andrew Dobson, Chief Programme Engineer, Jaguar XJR
Silnik i przeniesienie napędu
5.0l V8 Supercharged
XJR wyposażony został w potężny silnik 5.0 litra Supercharged połączony z nową 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów zapewniającą dynamikę charakterystyczną dla samochodów klasy supersport połączoną z delikatnością typową dla limuzyn wyższej klasy.
“Największym wyzwaniem w projektowaniu układu przeniesienia napędu modelu XJR było dopasowanie go do charakterystyki całego samochodu. Skrzynia biegów pracując w warunkach miejskich musi zapewniać płynną zmianę przełożeń podczas gdy w jeździe sportowej musi wykazać się ponadprzeciętną dynamiką. W modelu XJR udało nam się idealnie zbalansować te dwa kryteria”
Ron Lee, Director of Powertrain Engineering, Jaguar
Aluminiowy silnik wyposażony w cztery zawory na cylinder jest w stanie generować bardzo dużą moc wykazując przy tym nieprzeciętną efektywność pracy. W nowym silniku zastosowano cały szereg nowoczesnych rozwiązań: bezpośredni wtrysk paliwa oraz podwójne wałki rozrządu o zmiennym czasie otwarcia zaworów.
Formowany pod wysokim ciśnieniem aluminiowy, wzmacniany, lekki blok silnika połączony został ze stalowymi łożyskami wału korbowego. Całość została zaprojektowana tak, aby poza wysoką mocą osiągnąć najwyższą trwałość jednostki napędowej. Pokrywy zaworowe wykonane zostały z aluminium pochodzącego z recyclingu. Rezultatem prac inżynierów jest wysoka moc przekładająca się na niebagatelne osiągi: 4.6 sekundy do 100km/h oraz elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna 280km/h.
8-biegowa skrzynia automatyczna
Maksymalizując korzyści płynące z nowoczesnej jednostki napędowej w XJR zastosowano nową 8-biegową skrzynię biegów, którą zaprogramowano z uwzględnieniem dotychczas zebranych doświadczeń w modelu XFR-S. Na szybkich odcinkach dróg skrzynia biegów pokazuje swoje sportowe możliwości, natomiast w ruchu miejskim zmienia biegi w sposób delikatny.
Pracując w trybie automatycznym skrzynia biegów zbiera dane z odczytów przyspieszeń, hamulców, czujników przeciążeń bocznych oraz przełącznika kick-down. System zarządzający skrzynią automatycznie dopasowuje jej charakterystykę do chwilowych potrzeb modyfikując czas zmiany przełożeń oraz moment zmiany biegów. Łopatki ręcznej zmiany przełożeń zamontowane na kierownicy to dodatkowy element dający kierowcy większą kontrolę nad samochodem.
Dzięki funkcji rozpoznawania przeciążeń bocznych skrzynia biegów podczas pokonywania zakrętów utrzymuje przełożenie na tym samym poziomie. Funkcja ta jest bardzo ważna podczas szybkiego pokonywania zakrętów gdy nagła zmiana przełożenia może doprowadzić do niekontrolowanej zmiany balansu samochodu a tym samym do poślizgu. System jest w stanie wykryć również przyspieszanie mające na celu wyprzedzenie innego pojazdu - system blokuje wówczas zmianę przełożeń pozostając ciągle na niższym biegu idealnie dopasowanym do sytuacji drogowej.
8-biegowa automatyczna skrzynia oferowana jest również z systemem Stop/Start, który wyłącza silnik gdy samochód stoi, a pedał hamulca jest wciśnięty. Po zwolnieniu hamulca silnik budzi się do życia w czasie krótszym niż przeniesienie nogi z pedału hamulca na pedał gazu.
Dynamika
“XJR oferuje genialną precyzję prowadzenia, wyższy poziom stabilności przy wysokich prędkościach oraz doznania zbliżone do tych z prowadzenia małego samochodu sportowego.”
Mike Cross, Chief Engineer, Vehicle Integrity, Jaguar
Charakterystyka prowadzenia XJR inspirowana była procesem rozwojowym modelu XFR-S. Rezultatem tego procesu jest luksusowa limuzyna o sportowym charakterze, bezpośrednim układzie kierowniczym oraz osiągach zarezerwowanych dla samochodów klasy supersport.
Zarówno przednie jak i tylne zawieszenie było starannie strojone w Jaguar Test Center na legendarnym torze Nürburgring, torze wysokich prędkości Rockingham w Anglii oraz na lokalnych drogach w okolicach Gaydon oraz w Walii północnej.
W celu osiągnięcia maksymalnych korzyści z modyfikacji zawieszenia, inżynierowie zdecydowali się na zastosowanie lekkich, kutych felg aluminiowych ‘Farallon’, które w znacznym stopniu redukują masę nieresorowaną pojazdu. W samochodzie zastosowano opony zaprojektowane w porozumieniu z marką Pirelli: 265/35 przód oraz 295/30 tył. Opony stworzone zostały aby zapewnić trakcję, stabilność oraz najwyższą kontrolę przy każdej prędkości.
Zapewnienie pełnej harmonii prowadzenia osiągnięte zostało dzięki przeprogramowaniu systemów: Adaptive Dynamics, elektronicznego dyferencjału oraz DSC.
System Adaptive Dynamics bezustannie kontroluje wychylenia nadwozia samochodu optymalizując 500 razy na sekundę sztywność amortyzatorów, a tym samym poziomując nadwozie pojazdu. Kierowca ma możliwość przejścia w tryb Dynamic zwiększający ogólną sztywność pojazdu.
Elektroniczny dyferencjał zarządza rozkładem napędu pomiędzy kołami reagując natychmiast, gdy tylko jedno z kół zacznie się nadmiernie ślizgać. System specjalnie na potrzeby modelu XJR został skalibrowany z uwzględnieniem dużej przyczepności szerokich opon tylnych oraz usztywnionego zawieszenia. System współpracuje również z DSC w ustawieniu “Track” oferując kierowcy dużą swobodę oraz kontrolę jazdy.
Potężny silnik 5.0 litra V8 z Supercharged oraz zawieszenie o sportowej charakterystyce muszą współgrać z bardzo wydajnym układem hamulcowym. Jaguar’s High Performance Braking System to połączenie siły, stabilności oraz precyzji dozowania. Hamulce wentylowane 380mm z przodu oraz 376mm z tyłu odpowiadają za bezpieczne zatrzymywanie super sportowej limuzyny XJ.
Design
“Team odpowiedzialny za stylistykę modelu XJR postawił sobie za cel stworzenie harmonijnej linii nadwozia, w której nie zabraknie siły i elementów odpowiedzialnych za docisk aerodynamiczny tak ważny w samochodzie o sportowych parametrach. Elementy podkreślające charakter samochodu to chromowane wloty powietrza, oznaczenia „R”, przednie i tylne spojlery. Projekt luksusowej limuzyny o dynamicznym charakterze to duże wyzwanie, któremu sprostaliśmy dzięki nawiązaniom do wcześniejszych modeli oraz informacji uzyskanych od ich użytkowników.”
Wayne Burgess, Studio Director, Jaguar Design
Zmiany w silniku oraz podwoziu znajdują swoją kontynuację w nadwoziu modelu XJR, które zostało delikatnie zmodyfikowane celem podkreślenia sportowego charakteru.
Progi boczne “R” zostały zaprojektowane specjalnie dla wersji XJR tak aby powietrze przepływające pomiędzy autem a podłożem nie oddzielało się od nadwozia w niekontrolowany sposób i pozostawało przy nim na całej jego długości.
Docisk tyłu pojazdu został zwiększony poprzez zastosowanie spojlera klapy bagażnika. Specjalne wloty powietrza “R” umiejscowione na masce służą nie tylko poprawie aerodynamiki, ale mają znaczny wpływ na chłodzenie silnika.
Pięcioramienne, aluminiowe, kute felgi Farallon stanowią standard wersji XJR. Felgi dostępne są w 2 wersjach kolorystycznych: Sparkle Silver oraz Technical Grey.
Klienci XJR mogą wybierać spośród palety 10 lakierów: Polaris White, Ebony, Ultimate Black, Stratus Grey, Lunar Grey, Rhodium Silver, Cashmere, Caviar, Carnelian Red oraz Black Amethyst.
Paleta kolorów zewnętrznych uzupełniona została przez szereg zestawów kolorów tapicerki. Wszystkie fotele są sygnowane logiem “R” oraz dostępne z kontrastowymi przeszyciami.
XJR wyposażony jest standardowo w system nagłaśniający 380W z 12 głośnikami cenionej Brytyjskiej firmy Meridian. Opcjonalny system nagłaśniający to 825W, 18 głośników zaprojektowany również przez firmę Meridian.
XJR Specyfikacja techniczna*
|
XJR |
Silnik |
5.0l V8 Supercharged benzynowy |
Pojemność (cc) |
5000 |
Średnica/Skok tłoka (mm) |
92.5/93 |
Moc maksymalna (KM@obr/min) |
550@6500 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm@obr/min) |
680@2500-5500 |
Skrzynia biegów |
8-biegowa automatyczna |
System Stop/Start |
Tak |
0-100km/h (sekundy) |
4.6 |
Prędkość maksymalna (km/h) |
280 (elektronicznie ograniczona) |
Spalanie średnie (l/100km) |
11.6 |
Emisja CO2 (g/km) |
270 |
*Dane producenta